Onze geschiedenis

Historie

90 jaar Kijlstra Ambulancezorg & Personenvervoer

De geschiedenis van familiebedrijf Kijlstra begint in 1930, in Drachten. Met een werkplaats, een vlakbank en een cirkelzaag. In de tijdlijn hieronder ziet u hoe ons bedrijf zich door de jaren heen heeft ontwikkeld.

  •  
  • 1930

    Het begin van het bedrijf Kijlstra

    De geschiedenis Kijlstra begint in 1930, in Drachten. Met een werkplaats, een vlakbank en een cirkelzaag start timmerman Gerben Kijlstra zijn carrière als grafkistenmaker. De kisten vervoert hij met zijn eigen paard en wagen. Ook zoon Sietze helpt mee in het bedrijf.

  • 1933

    Eerste auto

    In 1933 worden paard en wagen vervangen door een echte rouwauto. In dit jaar volgt ook de eerste volgauto. Dit is ook het jaar waarin de eerste taxirit met de volgauto wordt gereden. Het is tenslotte zonde als ‘ie stilstaat op de momenten dat er geen uitvaart is.

  • 1936

    Eerste ambulance

    De eerste ambulance is een Cadillac series 353 uit 1929. Gerben Kijlstra bouwt de auto zelf om tot ziekenauto.

  • 1940

    Duitsers nemen ziekenauto in beslag

    De bezetter vordert meerdere ambulances, waaronder die van Kijlstra. Gerben moest de auto zelf naar Hilversum brengen. Hij piekert er niet over om met de trein terug te gaan en koopt onderweg een Ford bestelwagen om mee terug te rijden naar Drachten. Deze bouwt hij ook om tot ambulance.

  • 1950

    Ziekenfonds

    Kijlstra wordt in Smallingerland hoofdvervoerder voor het ziekenfonds- en zittend ziekenvervoer

  • 1950

    Philips opent fabriek in Drachten

    Met de komst van de Philips-scheerapparatenfabriek in Drachten groeit het aantal inwoners in Drachten, net als de Drachtster kern. Hiermee groeit  ook de vraag naar taxivervoer.

    Gerben en zoon Sietze staan samen aan het roer van Kijlstra. Sietze neemt het directeursstokje geleidelijk over van zijn vader.

  • 1956

    Tweede ambulance

  • 1969

    Mobilofoon voor ambulances

    Overdag worden de ambulances aangestuurd door telefonistes, via de nieuwe mobilofoons. ’s Avonds, ’s nachts en in de weekenden wordt de telefoon doorgeschakeld naar de familie Kijlstra zelf of naar één van de medewerkers.

  • 1971

    Wet op Ambulancezorg

    De Wet op Ambulancezorg treedt gefaseerd in werking. In 1979 is de wet volledig ingevoerd. Met twee aanvullende maatregelen worden er hogere eisen gesteld aan de inrichting van de ambulances (bijvoorbeeld met de aanwezigheid van hart- en beademingsapparatuur) en aan de opleiding van de ambulancemedewerkers. In 1994 worden de eisen voor medewerkers verzwaard tot verpleegkundigen met een speciale opleiding voor het werken op de ambulance.

  • 1978

    Het eerste Kijlstra-logo is een feit

  • 1980

    Kijlstra betrekt een nieuw pand aan De Klim in Drachten

  • 1980

    Zoon Gerben volgt vader Sietze op als directeur

    Ook is 1980 het jaar waarin het 50-jarig bestaan van Kijlstra wordt gevierd. Met het overnemen van het directeursstokje verkoopt Gerben de grafkistenmakerij aan Kaspersma Uitvaartkistenfabriek in Dokkum.

  • 1982

    Eerste 8-persoons taxibus

    De bus wordt door medewerkers ‘de Buxi’ genoemd en wordt in de weekenden vooral gebruikt als discobus.

  • 1983

    Start Kijlstra Autoverhuur

  • 1986

    Het landelijke alarmnummer 06-11 gaat van start

  • 1988

    Ambulanceopleiding

    Realisatie landelijke opleiding voor ambulanceverpleegkundigen en -chauffeurs. Alle ambulancemedewerkers volgen een intensieve opleiding om in elke situatie zelfstandig hoogwaardige zorg te kunnen verlenen. Zij mogen zichzelf super specialist noemen.

  • 1989

    Protocollen voor ambulancehulp

    In 1992 gaan ambulancemedewerkers werken volgens een landelijk en eenduidig protocol. Patiënten met dezelfde klacht worden in heel Nederland op dezelfde manier geholpen.

  • 1992

    Eerste overname taxi- en ambulancezorgaanbieders

    In de loop van de jaren is familiebedrijf Kijlstra uitgegroeid tot Kijlstra Ambulancezorg & Personenvervoer. De eerste overname is die van het Drachtster taxibedrijf Jan Kalma B.V. in 1992. In 1995 volgt Witax. Daarna volgen de ambulancezorgaanbieders Aldershof (1996), Wijma (2001) en Oenema Ambulancevervoer B.V. (2009). In respectievelijk 2007 en 2014 worden ook de Leeuwarder Taxi Centrale (dit onderdeel wordt in 2014 weer verkocht) en Taxi Remko overgenomen.

  • 1994

    Oprichting Stichting Ambulance Hulpverlening Friesland (S.A.F.)

    Uit de stichtingsakte: ‘De S.A.F. behartigt de belangen van het liggend zieken-, gewonden-, invaliden- en ligtaxivervoer (besteld en spoed) in Friesland en daarbuiten en voorts al hetgeen met een en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.’

  • 1996

    Eerste gele ambulance

    Na de gele auto’s volgen landelijk ook uniforme uniformen voor ambulancemedewerkers. In 2000 worden de Nederlandse ambulances voorzien van blauw-rode strepen.

  • 1997

    06-11 wordt opgevolgd door het Europese alarmnummer 1-1-2

  • 2000

    Nieuwe services personenvervoer

    In 2000 komt er voor het personenvervoer een nieuwe service bij: een taxi met twee chauffeurs. Chauffeur 1 brengt de klant thuis en chauffeur 2 brengt zijn of haar auto naar huis. Een mooie oplossing voor avonden die eindigen met een borrel. In 2005 introduceert Kijlstra samen met andere Friese taxibedrijven de Flexitax. Eerder waren  de deeltaxi, de servicebus en het directievervoer al ingevoerd.

  • 2004

    Start huisartsenvervoer

  • 2004

    Oprichting Regionale Ambulancevoorziening Fryslân

    De Regionale Ambulancevoorziening Fryslân (RAV) is als overkoepelende organisatie verantwoordelijk voor alle ambulancezorg in de provincie Friesland en de Meldkamer ambulancezorg (onderdeel van Meldkamer Noord-Nederland).

  • 2005

    Kijlstra viert 75-jarig jubileum

    Het 75-jarig bestaan is voor Kijlstra aanleiding om een extra bijdrage te leveren aan het project HELP Namibia, in de vorm van een ambulance voor het State Hospital in de stad Gobabis.

  • 2007

    Gerben Kijlstra treedt af als directeur

    Met het aftreden van Gerben Kijlstra wordt zoon Sietze benoemd tot algemeen directeur en zoon Roelof tot operationeel directeur van Kijlstra Ambulancezorg & Personenvervoer (toen nog Kijlstra Personenvervoer en Ambulancegroep Fryslân). In 2010 treedt Rudy Verwoert officieel toe tot de directie als directeur Personenvervoer.

  • 2008

    Start transplantatievervoer

    In 2008 vervoert Kijlstra de eerste organen en weefsels. Daarnaast ook chirurgische teams, de transplantatiecoördinatoren en medische instrumenten en apparatuur. In 2011 komt daar ook het transport van stamcellen (bloed) bij.

  • 2009

    Wensvervoer

    Eén van de ambulanceverpleegkundigen neemt het initiatief voor Kijlstra Wensvervoer, waarbij ambulancemedewerkers zich vrijwillig inzetten om een laatste wens voor terminaal zieke mensen mogelijk te maken.

  • 2010

    Introductie zorgambulance

    Speciale ambulances die we inzetten als de zorgvraag niet complex is, maar waarbij de patiënt wel liggend vervoerd moet worden. Bijvoorbeeld als een patiënt overgeplaatst moet worden naar een zorginstelling of hospice.

  • 2011

    Meldkamer-ontwikkelingen

    RAV Fryslân neemt de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de ambulancezorgmeldingen over van Hulpverleningsdienst Fryslân (nu veiligheidsregio Fryslân).

    De Meldkamer Noord-Nederland neemt haar nieuwe meldkamer in gebruik, aan de Noorderend in Drachten. Dit is een gezamenlijke meldkamer voor politie, brandweer en ambulance.

  • 2011

    Winnaar van de Verkiezing Friese Ondernemer van het Jaar

  • 2013

    Tijdelijke wet ambulancezorg (Twaz)

    Kijlstra wordt samen met UMCG Ambulancezorg aangewezen om de ambulancezorg in de regio Friesland te verzorgen (vanuit RAV Fryslân).

  • 2013

    Nieuw Kijlstra-pand aan de Ottolaan in Drachten

    Onder het duurzame dak zijn zowel het hoofdkantoor als de ambulancepost Drachten en meldkamer Personenvervoer gevestigd.

  • 2013

    TX-keurmerk voor Personenvervoer

    Kijlstra wil haar klanten kwalitatief hoogstaand personenvervoer garanderen. Met service, een praatje en moderne, schone auto’s en rolstoelbussen. Dat we dit ook daadwerkelijk doen, wordt sinds 2013 onderstreept door het TX-keurmerk. Daarnaast zijn we ook ISO-gecertificeerd.

  • 2016

    Eerste vlucht ambulancehelikopter (vanuit RAV Fryslân)

  • 2017

    Op elke ambulancepost een AED

    Kijlstra-medewerkers organiseren een estafette om alle 13 ambulanceposten te voorzien van reanimatieapparaten (AED’s).

    Met deze actie vragen de ambulancemedewerkers ook aandacht voor de campagne Support Casper, voor de behandeling en onderzoek naar alvleesklierkanker.

  • 2018

    Introductie Rapid Responder GGZ: vervoer voor personen met verward gedrag

  • 2018
  • 2019

    Behoud zittend ziekenvervoer

    De komende jaren mogen we voor zorgverzekeraar De Friesland wederom het zittend ziekenvervoer verzorgen.

  • 2019

    Nieuwe uniformen

    Nieuwe kledinglijn voor ambulanceprofessionals in Nederland.

  • 2019- 2020

    Kijlstra Ambulancezorg mag voor onbepaalde tijd ambulancezorg verlenen

    Bruno Bruins, minister voor Medische Zorg en Sport, kiest voor kwaliteit en continuïteit in ambulancezorg. Daarom komt er een wetsvoorstel dat de huidige aanbieders een aanwijzing om voor onbepaalde tijd geeft om ambulancezorg te verlenen.

  • 2020

    Kijlstra Ambulancezorg & Personenvervoer 90 jaar!